Page 12 - RTV Special Zorg
P. 12

ZORG VOOR NU & LATER
Peter Leliveld uit Nieuwkoop heeft zijn ‘Yarden & Peter Leliveld Uitvaartonderneming’ in de afgelopen zes jaar met veel passie en kunde opgebouwd. Vanaf 1 juli wordt zijn bedrijf voortgezet door Annelies Meijer uit Alphen aan den Rijn.
Peter vaart uit, Annelies roeit Yarden Uitvaartzorg binnen
‘Kapstokken’ voor verdriet
‘Mijn plan was om het bedrijf over twee à drie jaar over te dragen, maar
ik liep toevallig al veel eerder tegen de perfecte opvolgster aan.Annelies komt, net als ik, uit de zorg en dat vind ik heel belangrijk bij dit werk.Wij kijken in eerste instantie wat het beste bij de mensen past en welke zorg zij nodig hebben.Vanuit mijn ervaring bij de Hospicegroep en als therapeut weet ik dat mensen bij een afscheid ‘kapstok- ken’ nodig hebben om hun verdriet aan op de hangen, om verder te kun- nen.Wij bieden deze kapstokken graag aan door te ondersteunen en inspire- ren in dit rouwproces,’ vertelt Peter.
Annelies loopt sinds dit jaar volledig mee en is heel blij dat zij zo’n mooi, warm en compleet Uitvaartbedrijf
mensen het soms toch moeilijk vinden een kist uit een boekje te bestellen. De kisten zijn op voorraad en kunnen met eigen vervoer naar het huis gebracht worden. Maar er zijn ook twee prach- tige huiselijke vertrekken waar de nabestaanden dag en nacht terecht kunnen. Een sleutel hiervan wordt gewoon meegegeven. Er staat een lek- kere bank, tafel en stoelen en familie kan in het keukentje zelf ko ezetten.
Annelies: ‘Wij stimuleren mensen om deze kamer de aankomende dagen als hún kamer beschouwen waardoor zij zich prettig voelen. Dat kan met muziek of allerlei voorwerpen van
de overledene. Zo was er een oudere dame die altijd voor de hele familie gembertaart maakte. Dat was een tradi-
‘Annelies komt, net als ik,
uit de zorg en dat vind ik heel
belangrijk bij dit werk’
Bij het afscheid wilde zij heel graag een bepaalde psalm voorlezen maar dit was niet mogelijk. Dat deden ze daar niet, hoorde niet, kon niet. Zij heeft hierdoor na al die jaren nog steeds een vervelend gevoel en het rouwproces is hierdoor vertraagd. Dit verhaal heb ik altijd ont- houden en wij vinden het daarom heel belangrijk dat de mensen vorm geven aan het afscheid dat bij hen past.
Peter is al die tijd heel blij geweest met de assistentie en kunde van zijn vrouw Sanna en zoon Rob. Bij drukte kan ook Annelies terugvallen op haar partner Paul en twee volwassen doch-
ters Rinske en Nienke, die tevens in de zorg werkzaam zijn. En Peter blijft ook nog inzetbaar, hoewel hij na deze 24-uurs job hoopt te genieten van zijn boot op de Nieuwkoopse Plassen. Met een perfecte opvolger die het bedrijf voortzet, vaart Peter Leliveld dus
met een gerust gevoel uit bijYarden Uitvaartzorg en roeit Annelies Meijer met veel enthousiasme het bedrijf in.
Voor meer informatie overYarden & Annelies Meijer Uitvaartzorg kunt u contact op nemen via 0172 574 000 of kijk even op www.yarden-anneliesmeijer.nl
kan overnemen. En compleet is deze Yarden Uitvaartzorg in Nieuwkoop zeker. Nagenoeg alles wordt namelijk zélf geregeld, niets wordt uitbesteed. Dat wordt als zeer prettig ervaren, als- ook dat er maar één aanspreekpunt is. Tevens is alles in huis om de nabe- staanden direct van dienst te zijn. Er is bijvoorbeeld een ‘toonkamer’ omdat
tie. Na haar overlijden stond er in deze kamer gembertaart klaar voor iedereen die langskwam. Bij een crematorium
is dit absoluut niet mogelijk maar wij vinden juist dit zeer waardevol.’
Peter geeft graag nog een voorbeeld: ‘Ik sprak als therapeut een vrouw die jaren geleden haar man heeft verloren.
- Peter Leliveld
Annelies loopt hand in hand met de kleinkinderen van opa voor de rouwauto uit
Praten en breien tegelijk
Nieuwveen – Thuiszorg Pien is twee jaar geleden gestart door Karin Hoogervorst en Annemarie de Lange. Beide dames hebben in de afgelopen jaren ervaring opgedaan in de (thuis)zorg en adminis- tratie, en zetten die nu graag in om ande- ren van dienst te zijn.
‘Wij kunnen ouderen ondersteunen, maar ook mensen met een beperking of die tij- delijk zijn uitgeschakeld. Het gaat dan om huishoudelijk werk of klussen in en om het huis. Tevens kunnen wij assisteren bij het invullen van (PGB-)formulieren of andere administratieve werkzaamheden. Dit doen
wij graag mét de cliënt zelf, want een mens houdt tenslotte het liefst de regie in eigen handen. Ons logo met de handjes geeft het al aan: we doen het samen.’
Wat zijn de pluspunten van Thuiszorg Pien? Dat kunnen we het beste aan een cliënt zelf vragen.
De heer J.H. Muller licht toe: ‘Wij ken-
nen Thuiszorg Pien als een jonge zorg- organisatie die zorg op maat levert. Als afnemer van zorg én administratie zijn
wij tot nu toe zeer tevreden. Zij hebben onder andere onze PGB-aanvraag gere- geld waardoor wij nu ook onze vergoeding
ontvangen. En beide dames maken altijd even tijd voor een praatje. Wij kunnen Thuiszorg Pien dan ook zeker aanbevelen.’
Dit geeft aan dat Annemarie en Karin met veel inzet genoemde klussen uit handen nemen, maar ook extra aandacht hebben voor persoonlijk contact. Zij kunnen praten en breien tegelijk! Bel 06 - 820 997 92 of kijk op www.thuiszorgpien.nl
Annemarie & Karin
12 | RTV LOKAAL SPECIAL Zorg voor Fit & Gezond


































































































   10   11   12   13   14